Hälsoreportage.

Jag är på väg till Commerce med fjärilar i magen. Idag ska jag intervjua en tjej som jobbar på The body shop om hennes hudvård och hårvårdsvanor, och jag är verkligen sjukt nervös. Jag har sjukt svårt att prata med människor och speciellt att se folk i ögonen, men nu ska jag dit. Nu ska jag göra en intervju men en kvinna som jobbar med det jag är så intresserad av. En kvinna som jobbar med det som jag vill jobba med. Kommer hennes vanor att likna mina? Kommer hon vara snäll och trevlig? Står hon på ett ergonomsikt sätt? Jag ska ta reda på allt detta nu.


Det är mycket ljud inne på commerce. Säljare som pratar med några personer, barn som ropar på sin mamma och mina vänner som går bredvid mig. Men jag försöker att fokusera på det ska säga och det jag ska göra. Mina vänner går åt ett håll och jag åt det andra, mot The body shop-affären. Jag sneglar dit, och försöker ta mig mod att våga gå fram till tjejen som står i kassan. Det verkar som att affären nästan är tom, och hon som står där ser faktiskt ganska snäll ut. När jag kommer in känner jag genast den underbara doften från alla produkterna, och jag går med bestämda steg fram till kassan. Jag försöker att se henne i ögonen och frågar snällt om jag kan få ställa ett par frågor till ett skolarbete. Hon går med på det. Jag känner mig lite lättad, men jag är fortfarande nervös när jag börjar ta upp mina saker. Jag känner mig lite klumpig, men jag försöker att se självsäker ut ändå.

Jag börjar fråga mina frågor, och på min första fråga svarar hon att hon är 23 år gammal. Hon säger att hon är en tjej som bryr sig om sitt utseende, och att hon därför använder både ansiktskräm, ansiktstvätt och ansiktsvatten. Det hjälper henne att hålla sin hy fräsh och fin säger hon, och det håller jag och experten Paula Begoun verkligen med om (http://goo.gl/sb1IdF). När det gäller ansiktsmasker så använder hon dessa ca en gång i veckan, precis som rekommenderat. Hon borde ju veta hur man tar han om sin hy, och hittills verkar det som att hon verkligen har koll. Hennes hy ser fin ut, så jag tror att hon vet vad hon pratar om i alla fall.
Efter det så frågar jag henne lite om återfuktning och då får jag reda på att hon både smörjer in sin hud morgon och kväll och att hon dricker vatten varje dag. Enligt Hälsosidorna.se är vatten är väldigt bra att dricka. Vatten är viktigt att dricka för att ens hy ska vara fin, för att ens hår ska må bra och för att man ska må bra (http://www.halsosidorna.se/HudochHar.htm). Så eftersom hon jobbar i en hudvårdsbutik så visste jag nästan vad hon skulle svara. Sedan frågar jag henne vad hon tycker om sin egen hy, och då svarar hon att hon tycker att den är fin. Det tycker jag faktiskt är bra, nu när så många personer har problem med självkänsla och det är sådan enorm utseendeshets så känns det skönt när någon faktiskt säger att hen gillar sitt utseende. Speciellt när det gäller att gilla sin hud. Självkänsla är enormt viktigt för att man ska må bra och för att kunna ha en hälsosam livsstil hävdar i alla fall Annica Jonsson som jobbar på Vårdfokus. (http://goo.gl/PSlfIU)

Sedan gör jag mig redo med mina hår relaterade frågor, och jag märker även att hon verkar lite stressad så jag försöker att skynda mig lite. Första frågan handlar om duschprodukter och där svarar hon att hon använder schampo, balsam och ibland inpackning. Alla dessa är viktiga att alltid använda om man vill ha fint och hälsosamt hår, och det verkar hon veta om. Hon verkar kunnig i sitt ämne, och precis som mig svarade hon även att hon lägger väldigt mycket tid och pengar på att ta hand om och få sitt hår att se fint ut. Hon tror att hennes hår mår rätt bra, och det ser även ut som det. Hennes hår är enligt henne själv mjukt, långt och glansigt, och även det ser ut att stämma bra. Hon duschar håret varannan dag, vilket jag tycker är för mycket men alla är ju olika och hennes hår verkar må bra ändå. Hon tycker själv att hennes hår är fint, och verkar trivas bra med det.

Min sista fråga handlade om frisörbesök, och där svarade hon att hon klipper sig ungefär var fjärde månad. Det är dock allderless för sällan menar hårexperten Kendra Aarhus, men jag tycker att det är precis lagom (http://goo.gl/TCc0js). Jag tackar för att jag fick intervjua henne, och försöker att se henne i ögonen när jag gör det. Min nervositet kommer tillbaka och jag samlar snabbt ihop mina saker och går därifrån. När jag väl kommit ut kollar jag lite på pappret med hennes svar på och känner mig väldigt stolt. Jag tror jag såg rätt osäker ut i slutet, men det känns ändå som att det gick väldigt bra.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

halsoplus.blogg.se

En tidning om hälsa

RSS 2.0