Arbetspuls!

För att kunna komma igång med träningen kan det vara bra att veta hur man mäter sin puls och maxpuls, och hur man räknar ut den. Jag har räknat ut min så nu tänkte jag visa er hur man gör.

 


150 - 60 = 90      90 x 0,70 = 63      63 + 60 = 123

Här har jag tagit min maxpuls minus min vilopuls, vilket blir 90. Sedan har jag tagit intensiteten 70 % gånger 90, vilket blir 63. Tillsist har jag tagit 63 plus min vilopuls, och det blev 123. 123 är alltså min arbetspuls.

Att man har hög eller låg maxpuls har inget med hur vältränad man är att göra. Det beror oftast på vad ens föräldrar har för maxpuls, men även på kön och ålder.
Men om det här stämmer helt vet jag inte. Ens puls kan hinna gå ner väldigt mycket innan man ens hinner räkna sina hjärtslag. Så fort man stanna upp sjunker pulsen igen, och vissa personers puls sjunker fortare än andras. Men min puls har aldrig varit högre än 150-155 när jag tagit den, så min maxpuls kanske är runt 160-170. Men det är fortfarande lågt. Ett mer exakt resultat kan man få om man har en pulsmätare eller är med en utbildade tränare och gör en maxpulstest. Maxpulsen sjunker ju äldre man blir, och min maxpuls för min ålder borde vara 103. Dock så har maxpulsen ingen betydelse för ens träning eller ens resultat. Det enda maxpulsen betyder är hur många slag mitt hjärta kan slå per minut under maximal ansträngning.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

halsoplus.blogg.se

En tidning om hälsa

RSS 2.0